Dusha

Makia on taidolla ja sinnikkyydellä rakennettu laatuvaatemerkki

Makia Clothing on yksi suomalaisen katuvaatemuodin suurista menestystarinoista ja on noussut vahvasti jo kansainväliseenkin tietoisuuteen. Vaatemerkin takana ovat entiset ammattilumilautailijat Jesse Hyväri ja Joni Malmi. Urheilullisuus näkyy vaatteiden tyylissä, mutta alusta asti Makia on pyrkinyt rehellisesti suuren yleisön merkiksi. Tässä on myös onnistuttu, sillä vuosi 2016 oli yritykselle ennätyksellisen hyvä. Vuonna 2016 Makian liikevaihto kasvoi 40 prosenttia ja EU-alueen myynti jopa 60 prosenttia.

Alun perin Punavuoressa perustettu Makia on sittemmin siirtänyt toimistonsa Helsingin Hietalahden vanhalle telakka-alueelle. Tämä näkyy myös Makian vaatteissa, joista löytyy ankkureiden ja majakoiden kuvia. Pohjoismainen tyyli ja säänkestävät vaatteet ovat Makian peruselementtejä.

Vähemmän on tässä tapauksessa todella enemmän

Vielä muutama vuosi sitten Makia haki suuntaansa, eikä ulospäin ollut aivan selvää onko kyse urheilullisista vaatteista vain siistimmistä urbaaneista vaatekappaleista. Nyt tyyliä on kuitenkin karsittu ja imago on selkeä ja toimiva. Mallistosta poistettiin samalla noin 20 prosenttia, mutta jäljelle jäivät juuri oikeat vaatekappaleet.

Makian kohderyhmänä ovat tyylikkäästi ja trendikkäästi pukeutuvat kaupunkilaiset ja erityisesti miehet. Makialla on tarjolla sekä miesten että naisten mallisto, mutta alusta asti miesten mallisto on ollut suositumpi. Tämä heijastelee muutosta maailmalla, sillä jo muutaman vuoden ajan miesten vaateteollisuus on kasvanut naisten vaateteollisuutta voimakkaammin. Verkkokaupan puolella miesten vaateteollisuus oli vuonna 2015 vahvimmin kasvava osa-alue.

Klassista, tyylikästä ja toimivaa vaatemuotia

Makian brändiuudistus on myös varmasti osaltaan vaikuttanut viime vuosien menestykseen. Hillitymmät printit, kapeammat housut, klassiset leikkaukset ja tyylikkäät värit vetosivat haluttuun asiakaskuntaan eli aikuisiin miehiin. Makian perustanut Malmi toteaa, ettei tarkoitus ole koskaan ollut kilpailla liukuhihnatuotantoon panostavien suurempien ketjuliikkeiden kanssa, vaan pitäytyy omassa, hillitymmässä tyylissä.

Makia on alusta asti halunnut kasvaa vakavasti otettavaksi yritykseksi, mutta tavoitteena ei ole kuitenkaan kasvaa liian suureksi. Yritykselle toivotaan pitkää elinkaarta ja varoittavana esimerkkinä on toiminut moni tähdenlennoksi kuvailtu nuori yritys, jotka ovat nousseet huipulle nopeasti ja pudonneet lähes samalla vauhdilla pois. Siksi Makia panostaa nyt kasvua enemmän konseptiin.

Punavuoresta Euroopan valloitukseen

Makia perustettiin pienessä punavuorelaisessa kellarissa vuonna 2001 ja yritys on vuosien varrella kiinnostanut sekä Suomessa että ulkomailla. Jo vuonna 2010 vaatemerkki oli ehdolla Vuoden suomalainen muotiteko -palkinnon saajaksi. Eteenpäin Makiaa ovat auttaneet myös onnistuneesti valitut yhteistyökumppanit ympäri Eurooppaa ja merkkiä on tehty tunnetuksi useilla eurooppalaisilla vaatemessuilla. Yritys työllistää tällä hetkellä 11 ihmistä ja Makian tuotteita myydään Euroopassa yli 300 liikkeessä. Verkostoituminen on ollut avain menestyksen kasvattamiseen.

Suomessa vaateteollisuus niputetaan usein yhteen designin kanssa ja usein se voi sitä ollakin. Maailmalla painotus on kuitenkin erilainen ja kiinnostusta riittää erityisesti yrityspuoleen. Tämä on tietenkin tärkeää, sillä erinomaisestikaan suunnitellut vaatteet eivät takaa kestävää liiketoimintaa, ellei yritys vastaavasti panosta myös oikeaan hinnoitteluun, luotettavaan logistiikkaan ja hyvään palveluun. Erityisesti yrityksen maailmanvalloitusaikana on ollut tärkeää, että milanolainen vaateliike on saanut kätevästi yhteyden punavuorelaiseen vaatemerkkiin. Kysymyksiin tarvitaan vastaukset mieluiten tunnissa, kuljetukset ja mahdolliset palautukset täytyy hoitaa ongelmitta.

Rentous ja itsevarmuus ovat vaatesuunnittelussa toimiva konsepti

Alusta asti Makia on vaatemerkkinä huokunut itsevarmuutta. Viimeisen rohkea veto on ollut alennusmyyntien lopettaminen ja niiden sijaan päätös panostaa klassisiin, aikaa ja kulutusta kestäviin mallistoihin. Samalla mallistot ovat entistä vähemmän sidoksissa sesonkeihin. Taustalla on yrityksen mukaan myös pyrkimys ekologisuuteen ja kertakäyttökulttuurin vähentämiseen. Tilanteen on mahdollistanut omalta osaltaan myös se, että tilaukset ovat nousseet niin suuriksi, että täyttävät tehtaiden tuotantominimit. Vaatteita ei siis tarvitse enää tuottaa kysyntää enempää.

© 2021 Dusha Pitera